Zoeken

Regionale conferenties

05-04-2011

Het Netwerkbureau Kinderopvang organiseert in april regionale conferenties. 


Bij de realisatie van voldoende, goede en samenhangende arrangementen van onderwijs en kinderopvang die aantrekkelijk zijn voor kinderen en hun ouders, spelen verschillende kwesties een rol.
Daarnaast komen vraag en aanbod op veel plekken in Nederland steeds meer in balans. Dat vraagt van ondernemers in de kinderopvang en van schooldirecteuren steeds meer ondernemerschap en samenwerking.
Voor een aantal knelpunten bij het realiseren van aantrekkelijke arrangementen zijn inmiddels oplossingen gevonden. Op andere vragen wordt nog naar een antwoord gezocht.
Tijdens de zes regionale conferenties is er alle gelegenheid om op relevante thema’s kennis te halen, ervaringen te delen en interessante ideeën en oplossingen te brengen.

Concrete onderwerpen die tijdens de conferenties aan bod komen zijn:

  • ontwikkeling van vraag en aanbod in de kinderopvang
  • samenwerking onderwijs en kinderopvang
  • slim ruimtegebruik in bestaande en nieuwe (school)gebouwen
  • exploitatie en beheer
  • financiering
  • strategische overwegingen van schoolbesturen.

Data en plaatsen

  • Dinsdag 5 april - Postillion Hotel Utrecht Bunnik, Kosterijland 8, 3981 AJ Bunnik
  • Donderdag 7 april - Gele Kegels Eindhoven Kennedyplein 1-5, 5611 ZS Eindhoven
  • Donderdag 14 april - Weena Point Rotterdam Weena 762, 3014 DA Rotterdam
  • Dinsdag 19 april - Planetarium Amsterdam Kromwijkdreef 11, 1108 JA Amsterdam Zuid-Oost
  • Donderdag 21 april - Nieuwe Buitensociëteit Zwolle Stationsplein 1, 8011 CW Zwol

Voor wie?
De conferenties zijn bedoeld voor:

  • bestuurders, directies en regiomanagers van kinderopvangorganisaties
  • bestuurders en directies uit het primair onderwijs
  • bestuurders en beleidsmedewerkers kinderopvang en onderwijshuisvesting van gemeenten.

Samenwerking tussen kinderopvangorganisaties, onderwijs en gemeenten is een belangrijke factor om samenhangende arrangementen van onderwijs en kinderopvang te realiseren. Daarom adviseren wij u om vertegenwoordigers van uw ‘partners’ mee te nemen.

Door wie?


Het programma is door het Netwerkbureau Kinderopvang samengesteld en inhoudelijk ingevuld in samenwerking met:
Andere Tijden in onderwijs en opvang
BOinK
de Branchevereniging ondernemers in de kinderopvang
Landelijk Steunpunt Brede Scholen
MOgroep Kinderopvang
PO-raad
Servicecentrum Scholenbouw
Stimuleringsfonds voor Architectuur
VNG
Waarborgfonds Kinderopvang

Programma


De inhoud van het programma is per conferentie verschillend. Er wordt per regio aangesloten bij thema’s die in de betreffende regio actueel zijn.

  • 9.30 uur Ontvangst
  • 10.00 uur Opening en toelichting
  • Yvette Vervoort, projectleider Netwerkbureau Kinderopvang
  • 10.30 uur 1e carrousel: workshops, presentaties, discussiegroepen, speeddates
  • 11.30 uur Wisseltijd
  • 12.00 uur 2e carrousel: workshops, presentaties, discussiegroepen, speeddates
  • 13.00 uur Lunch
  • 14.00 uur Intermezzo
  • 14.20 uur Wisseltijd
  • 14.30 uur 3e carrousel: workshops, presentaties, discussiegroepen, speeddates
  • 15.30 uur Uitloop met drankje

Het hart van elke conferentie is het ontmoetingsplein waar niet alleen de ontvangst en de lunch plaatsvinden, maar ook posterpresentaties rondom verschillende thema’s en de tentoonstelling ‘transformatie van gebouwen’ te zien zijn. Deze tentoonstelling is gebaseerd op onderzoek van de TU Delft in opdracht van het Netwerkbureau Kinderopvang. Specifieke vragen over samenwerking kinderopvang en onderwijs, exploitatie en beheer van MFA’s, financiering, rol van woningcorporaties en procesmanagement kunt u de hele dag stellen aan experts op het ontmoetingsplein.

Workshops, presentaties, discussiegroepen en speeddates per conferentie.
Binnenkort verschijnt hier per conferentie meer gedetailleerde informatie over de workshops, presentaties, discussiegroepen en speeddates.

Deelnemers aan een van de conferenties ontvangen in juni per post een USB-stick boordevol praktische informatie: relevante onderzoeksresultaten, wet- en regelgeving, aansprekende voorbeelden, tools, stappenplannen en handreikingen.


Voor meer informatie klik hier